Τα ετερώνυμα έλκονται; 

      Βιωματικές Δράσεις Α' Γυμνασίου
        2013-14      
        Υπεύθυνη καθηγήτρια Μαργαρίτη Σεβαστή 

                Τα ετερώνυμα έλκονται ; είναι ο τίτλος του θέματος που περικλείει πέντε άξονες:
 α) επικοινωνία με τους άλλους β) προσωπικά συναισθήματα γ) γνωριμία με τον εαυτό μας, διαφορετικότητα δ) άγχος και ε) διαχείριση συγκρούσεων, όρια. Στην πραγματικότητα καταφέραμε ν' ασχοληθούμε με τους τρεις από τους πέντε, την επικοινωνία με τους άλλους, τα συναισθήματα μας και λίγο στη διαχείριση συγκρούσεων.
 επικοινωνία 
                Η επικοινωνία ως διαδικασία είναι τόσο άρρηκτα δεμένη µε την ανθρώπινη ύπαρξη ώστε να γίνεται συνεχώς και ασταμάτητα. Ακόμα κι όταν δεν εµπερικλείει τον λόγο, οι άνθρωποι εξακολουθούν να επικοινωνούν μεταξύ τους. Χωρίζεται σε λεκτική και μη λεκτική. 
Με τον όρο λεκτική επικοινωνία εννοούμε όλα εκείνα τα μηνύματα τα οποία χρησιμοποιούν τη λεκτική οδό (λέξεις, προτάσεις) και σε γραπτό επίπεδο (γραφή, παραστάσεις εικόνων), ενώ με τον όρο μη λεκτική επικοινωνία εννοούμε την έκφραση συναισθημάτων διαθέσεων, στάσεων και γενικότερα την έκφραση του εσωτερικού κόσμου του ανθρώπου μέσω του σώματος. Με τη μη λεκτική επικοινωνία ένα άτομο μπορεί ν' ασκήσει επιρροή στη νοητική κατάσταση ή στα συναισθήματα του συνομιλητή του. 
           Μέσα από την εικόνα (εικαστική, κινηματογραφική, φωτογραφική) έγινε προσπάθεια κατανόησης των βασικών δομικών στοιχείων της επικοινωνίας, λεκτική - μη λεκτική.  Αυτή που προσέλκυσε περισσότερο το ενδιαφέρον των μαθητών ήταν η δεύτερη, πάνω στην ποία δουλέψαμε με ποικίλους τρόπους:
 - Εκπόνηση εικαστικού έργου (ατομική και ομαδική εργασία) με θεματική ένα πορτραίτο, ήτοι εκφράσεις προσώπου, βλέμμα, κίνηση κεφαλιού, στάση σώματος- και τέλος σύνθεση σε ένα έργο κολλάζ
.-Μελέτη και συζήτηση ταινίας (το κύμα), προβολή της αποσπασματικά χωρίς ήχο και στη συνέχεια με ήχο ώστε ν' αποκωδικοποιήσουν  και να προσδιορίσουν τα μηνύματα της μη λεκτικής επικοινωνίας.
 -Παντομίμα με συγκεκριμένο θέμα σε ομαδική εργασία και παρουσίαση  στην τάξη και στο σχολείο στο τέλος της χρονιάς.



μη λεκτική επικοινωνία
κολάζ 1

μη λεκτική επικοινωνία


κολάζ 2 



Συναισθήματα
      Καταγράφουμε τα συναισθήματα σε μία λίστα, έχοντας κάνει έρευνα στο διαδίκτυο, και τα αναλύουμε ώστε να κατανοήσουμε την ερμηνεία τους. Οι μαθητές κρατάνε ημερολόγιο μιας εβδομάδας πριν ξεκινήσουμε την ενότητα και επιχειρούμε να αναγνωρίσουμε και να καταγράψουμε ποια από αυτά έχουν βιώσει στη διάρκεια αυτής της εβδομάδας. Στην τάξη γράφουν μια πρόταση για κάθε συναίσθημα που έχουν νιώσει και κάνουν μία λίστα με συναισθήματα που δεν έχουν αισθανθεί ακόμα Σε ομάδες ή ατομικά γράφουν ένα ποίημα  που εμπεριέχει συναισθήματα από τη λίστα. Στο τέλος  ανά δύο άτομα δημιουργούν ένα εικαστικό έργο συναισθηματικών αντιθέσεων πχ χαρά-λύπη, ικανοποίηση -απογοήτευση, ευτυχία -δυστυχία κλπ.

Συνεργασία δυο μαθητών

     Ευτυχία     Απογοήτευση


 Χαρά        Πένθος

   Άγχος        Γαλήνη 

    Χαρά      Τρόμος

  Θλίψη    Ερωτική απογοήτευση 
 Έρωτας

Σχολική Αποτυχία
Πήρα ένα τέστ, ήταν αποτυχία,
και μου 'πε ο πατέρας μου ότι
έκανα βλακεία 
Μπήκα στο δωμάτιο, γεμάτος αγωνία
μήπως και η μάνα μου με βάλει τιμωρία
Άνοιξα την τσάντα μου, έβγαλα το βιβλίο
κάθισα και διάβασα πάνω από το γραφείο
Κατά το απόγευμα ήρθε η γιαγιά μου,
με ρώτησε, κι εγώ της μίλησα γι' αυτή την ιστορία
γελώντας μου απάντησε, <<δεν πειράζει καρδιά μου>>,
<<Από εδώ και πέρα θα γράφεις καλά, και γεμάτοι 
περηφάνια θα είναι ο μπαμπάς και η μαμά>>
Εκείνη τη στιγμή ένιωσα ευτυχία,προσπάθησα 
και ξέχασα αυτή την ατυχία.
ομαδική εργασία

Ερωτικοί Μπελάδες
 Θυμάμαι πολύ καλά όταν σε πρωτοείδα
το πρόσωπό σου έλαμπε όμορφη ηλιαχτίδα
Δεν ξέρω αν αυτό που ένιωθα ήτανε λαγνεία
αλλά ξέρω πως είσαι η μια
Αμέσως ένιωθα για 'σένα εμπιστοσύνη
είσαι ένα άτομο που έχει μάθει μόνο να δίνει
Θυμάμαι όταν ερχόσουν,εγώ με ενθουσιασμό
δεν ήξερα αν μπορούσα να ανταποκριθώ
Πήγα σπίτι...γεμάτος λύπη με αγάπη
ξάπλωσα θυμωμένος στο μικρο μου το κρεβάτι
Κοιμήθηκα με δυσκολία...
αναρωτιόμουν γιατί να υπάρχει δειλία
Οι ελπίδες μου πετούν μακριά
τσακώθηκα με ένα φίλο μου...λόγος τα λεφτά  [
Γιατί δεν γίνεται να μου δείξει κανείς στοργή

κι εγώ με όλους τους άλλους να νιώθω μόνο οργή...! 
ατομική εργασία

Εφηβική Ζωή
Βεβαίως,νιώθει δέος,αφού είναι νέος
στο σχολείο το παίζει χυδαίος
στα κορίτσια ωραίος
αλλά μέσα του νιώθει λύπη
γιατί λένε πως έχει μεγάλη μύτη
ψάχνει τρόπο να ανακουφιστεί
μέσα στην καρδιά του ο ήλιος να βγει 
υπάρχουν φόρες που τον κυνηγούσε η αστυνομία
κάθε φορά αναρωτιέται γιατί έκανε την αλητεία
γιατί έκανε την βλακεία
δεν μπορούσε μια φορά να τον αφήσουν σε ένα μέρος να μείνει
ζει στον δρόμο
κάθε νύχτα έχει τρόμο
τον παράτησαν οι φίλου του και νιώθει πόνο!!!!  
ατομική εργασία

Διαχείριση Συγκρούσεων, Όρια.
  Είναι μία ενότητα την οποία δουλέψαμε στα πλαίσια της μη λεκτικής επικοινωνίας. Αφορμή έδωσε  έγγραφο του Υπουργείου Παιδείας το οποίο ζητούσε τη δημιουργία λογότυπου για το Παρατηρητηρίο για τη βία στα σχολεία. Για την πραγματοποίηση αυτού έπρεπε να διατεθούν ορισμένες διδακτικές  ώρες . Με βάση την εξέταση και μελέτη  συμπεριφορών  από την ταινία και την παντομίμα  που αναφέραμε πριν,συζητήσαμε  τις αιτίες που προκαλούν μία σύγκρουση, την ορθή αντιμετώπιση αυτής και την αναζήτηση βοήθειας. Οι μαθητές στη συνέχεια συμπλήρωσαν ανώνυμα ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με την σχολική βια απαντώντας με βάση  προσωπικές εμπειρίες.  Οι απαντήσεις συζητήθηκαν, αναλύθηκαν και στο τέλος σχεδιάστηκε λογότυπος σε Α4 χαρτί.
     Έργα μαθητών τα οποία εστάλησαν στην ΔΙΔΕ Πειραιά εκπροσώπησαν το σχολείου μας. Με χαρά και ικανοποίηση  πληροφορηθήκαμε  ότι και τα δύο έργα που επιλέχτηκαν από τον Πειραιά ήταν από το δικό μας σχολείο.         

Δεν υπάρχουν σχόλια: