ΘΕΜΑ
Απολογιστικά στοιχεία για το Πιλοτικό Πρόγραμμα «Γραφείο  υποστηρικτικής συμβουλευτικής: Γραφείο ανοιχτού διαλόγου και επικοινωνίας»  
Σχολικής χρονιά 20013-2014
 Κ. Τζινιέρη Εκπαιδευτικός (ΠΕ02)–Σύμβουλος Ψυχ. Υγείας (MSc Ιατρικής σχολής Αθήνας ), υπεύθυνη για το σχολικό εκφοβισμό-σχολική βίa στο Γυμνάσιο Ν. Φαλήρου
 
1ο ΜΕΡΟΣ

Α) Συμμετοχή Σε Συνδιοργανώσεις- ημερίδες-Ομιλίες

Ευαισθητοποίηση Συλλόγων Γονέων-Κηδεμόνων

Α/Α
Φορέας
Θέμα
Ημέρες
 
 
 
 
Τζινιέρη K.- Καραβασίλη Δ.
 
Ομιλία-συζήτηση
«Οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στις οικογενειακές σχέσεις και ο αντίκτυπος στη συμπεριφορά και στην ψυχο-συναισθηματική ανάπτυξη των εφήβων».
 
5-2-2014
 Στο Γ/σιο Ν. Φαλήρου
(απόγευμα)
 
 
 
 
Τζινιέρη K. -2Ο ΓΕΛ Αλίμου
(σε τμήμα της Α΄Λυκείου)
 
 Παρέμβαση-ενημέρωση
Στο πλαίσιο του μαθήματος Ε.Ε. (project) με θέμα: «Ναρκωτικά, η γνώση είναι δύναμη.»
 
 
 
 
20/2/2014

 


Β) Παρεμβάσεις Πρόληψης

Α/Α
Σχολείο-Τάξη
Θέμα
Ημέρες
 
Γ/σιο Ν. Φαλήρου (στους μαθητές της Γ΄ Γ/σίου):
 
2ωρη βιωματική δράση στους μαθητές του Γ1
«Πρόληψη και αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού» Αξιοποίηση ειδικής ημέρας αφιερωμένης στην καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού α)προβολή επιμορφωτικής ταινίας στη Γ΄ γυμνασίου και βιωματικές δραστηριότητες
 
 
 
 
6-3-2014
 
Γ/σιο Ν. Φαλήρου (παρέμβαση στους μαθητές της Α΄ Γυμνασίου)
«Διαδίκτυο: ένα χρήσιμο ή ένα επικίνδυνο εργαλείο;» Δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για ασφαλή χρήση του διαδικτύου (πρόληψη συμπεριφορών εξάρτησης, εκφοβισμού, αποπλάνησης)
 
 
 
11-12-2014
 
 
 
 
 
 Γ/σιο Ν. Φαλήρου (για τους μαθητές της Γ΄ Γ/σίου)
Επίσκεψη στο Μουσείο Ιστορίας με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών στα ζητήματα: ανθρώπινα δικαιώματα, ειρήνη και πόλεμος. Η θεματική ενότητα αφορούσε στα στρατόπεδα συγκέντρωσης στην Ελλάδα κατά το Β΄Παγκόσμιο πόλεμο. (Διαθεματική προσέγγιση των φαινομένων ρατσισμού, φασισμού και ναζισμού)
 
10-4-2014
 
Στους καθηγητές του σχολείου
(εισήγηση-συζήτηση)
 
Οργάνωση παιδαγωγικής συνάντησης με θέμα τη Διαχείριση προβλημάτων σχολικής τάξης α) γενικά: αναγνώριση και ένταξη μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες β) ειδικά: ΔΕΠ-Υ (διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητα)
7-11-2013

Γ) Συμβουλευτική

 Α/Α
Απευθύνεται σε:
Θέμα
 
μαθητές
 
 
γονείς και κηδεμόνες
 
 
εκπαιδευτικούς
 

 

Δ) Συνεργασίες


Α/Α
Φορείς
 
Πανεπιστ. Αθήνας- Μονάδα εφηβικής υγείας, (Μ.Ε.Υ. )  Β΄Παιδιατρική Κλινική Πανεπιστ. Αθηνών.
Πρόγραμμα «Αριάδνη»: Πρόγραμμα κατάρτισης επαγγελματιών ψυχικής υγείας για το φαινόμενο του «εθισμού» στο διαδίκτυο καθώς και για τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν τα παιδιά και οι έφηβοι από την ανεξέλεγκτη χρήση του διαδικτύου (ΕΣΠΑ), (2012-13-14)ΚΕΘΕΑ (Κέντρο Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων)- Τομέας Πρόληψης
ΚΕΘΕΑ «ΕΞΑΝΤΑΣ»
ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ                               
ΚΕΔΔΥ ΠΕΙΡΑΙΑ
ΜΙΧΑΛΗΝΕΙΟ
ΚΕΝΤΡΟ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΠΕΙΡΑΙΑ                   
ΚΕΝΤΡΟ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ
ΚΕΣΥΠ ΠΕΙΡΑΙΑ
ΑΝΑΣΑ(για τις διαταραχές πρόσληψης τροφής)
Β. ΠΛΑΙΣΙΟ-ΣΤΟΧΟΙ-ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ-ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ

   Στην παρούσα συγκυρία, της δύσκολης οικονομικής κρίσης στη χώρα μας, που σύμφωνα με ελληνικές και διεθνείς έρευνες παρουσιάζεται έξαρση των κρουσμάτων ψυχικής και κοινωνικής παθογένειας (βία, καταθλίψεις, αυτοκτονίες κλπ.), είναι αναγκαία η στήριξη του μαθητικού πληθυσμού, των οικογενειών τους αλλά και του εκπαιδευτικού προσωπικού  της σχολικής κοινότητας.
  Δεδομένου ότι σε συνθήκες οικονομικής κρίσης διαπιστώνεται μια μεγάλη μείωση των πόρων που θα στήριζαν ποικιλοτρόπως το εκπαιδευτικό σύστημα, γίνεται αντιληπτό ότι αυτό έχει επίπτωση και στο σχολικό κλίμα, αφού επηρεάζονται πρόσωπα και περιβάλλον κάτω από μία συστημική οπτική.
  Σχολικό ήθος και σχολικό κλίμα αποτελούν οι συμπεριφορές, οι προσδοκίες και οι νόρμες που σχετίζονται με τη συμπεριφορά των μαθητών στο σχολείο. Η αλλαγή του κλίματος του σχολείου δημιουργεί ένα θετικό και ασφαλές περιβάλλον για τους μαθητές ώστε να μάθουν να είναι ενεργοί μέσα σε αυτό. Ένα θετικό σχολικό κλίμα έχει βρεθεί ότι είναι ο ισχυρότερος παράγοντας στη μείωση της κατάχρησης ουσιών, των απουσιών από το σχολείο, της πρόωρης έναρξης της σεξουαλικής δραστηριότητας, της βίας και του κίνδυνου  ακούσιου τραυματισμού.
Η δημιουργία ενός θετικού κλίματος στο σχολείο δεν θα συμβεί αυτόματα. Χρειάζεται μεγάλο  ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών, των γονέων, καθώς και δέσμευση από μαθητές και λοιπό προσωπικό. Προτείνονται τέσσερις προκλήσεις για την δημιουργία ή αλλαγή ενός σχολικού κλίματος: οι γνώσεις και δεξιότητες των εκπαιδευτικών, το  σχολικό μαθησιακό περιβάλλον, η συμμετοχή των γονέων και της κοινότητας και η εξισορρόπηση του προγράμματος σπουδών.
  Λαμβάνοντας υπόψη την έλλειψη προσωπικού στους Συμβουλευτικούς  Σταθμούς  Νέων (Σ.Σ.Ν.) και κατόπιν της σύμφωνης γνώμης της Δ/ντριας του σχολείου κ. Δημουλέα Μ., και της Δ/νσης  Β/θμιας Εκπ/σης Πειραιά (ΠΥΣΔΕ Πειραιά), λειτούργησε πιλοτικά, με τη στήριξη και της Σχολικής Συμβούλου,  κ. Κουμπάρου Χ.,  το Γραφείο Υποστηρικτικής Συμβουλευτικής στο Γ/σιο του Ν. Φαλήρου (όπως είχε πραγματοποιηθεί το 2012-13 και2010-11  στο 14ο Γ/σιο Πειραιά).
Οι στόχοι που τέθηκαν ήταν
  • Η ψυχοκοινωνική κάλυψη των αναγκών της σχολικής μονάδας (μαθητών/τριών, γονέων και εκπαιδευτικών).
  • Η δημιουργία θετικού σχολικού κλίματος για την προαγωγή της μάθησης και την πρόληψη-επίλυση των προβλημάτων.
  • Η αναγνώριση των δυσκολιών και προβλημάτων και η αντιμετώπισή τους μέσα στο πλαίσιο από το οποίο αναδύονται.
  • Η ανάπτυξη γέφυρας επικοινωνίας μεταξύ σχολείου και οικογένειας.
  • Η πρόληψη και η προαγωγή της ψυχικής υγείας
  • Η πρόληψη και η καταπολέμηση της σχολικής διαρροής.
  • Η λειτουργική διαχείριση των συγκρούσεων.
Ένα πλαίσιο αρχών που ακολουθήθηκε συνοψίζεται στα εξής:
Α.  Εννοιολογικό πλαίσιο, το οποίο ενσωματώνει σύγχρονες τάσεις (WHO: Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας) και θεωρητικές προσεγγίσεις της σχολικής ψυχολογίας, οι οποίες δίνουν έμφαση στην πρόληψη, έγκαιρη ανίχνευση και παρέμβαση για την αντιμετώπιση μαθησιακών και ψυχοκοινωνικών δυσκολιών, στη μείωση των παραγόντων επικινδυνότητας με παράλληλη ενίσχυση προστατευτικών παραγόντων, στις θεωρίες πολλαπλής νοημοσύνης,  της κοινωνικής και συναισθηματικής αγωγής, στις δυνατότητες των ατόμων και των συστημάτων, και στην προαγωγή της αίσθησης της κοινότητας, της ψυχικής ανθεκτικότητας και ευεξίας στο σχολικό περιβάλλον.
  Β. Η αυτοδιαχείριση του ατόμου, της ομάδας και κάθε είδους πλαισίου είναι μια διαδικασία συνεχής και, αναμφίβολα, αίτημα των καιρών μας. Απαιτούμενες σταθερές για την προσαρμογή – ένταξη του ατόμου σε ένα κοινωνικό πλαίσιο αποτελούν η σύνδεση του με κοινωνικούς φορείς, η στήριξη σε ομάδες ομότιμων, η συμμετοχή στα κοινά ως ενεργός πολίτης, που οδηγεί και στην αναγνώριση των δικαιωμάτων και υποχρεώσεών του αλλά παράλληλα εξασφαλίζει τη διατήρηση και διεκδίκηση- όταν κρίνεται απαραίτητο από το ίδιο το άτομο- με βάση την καλλιέργεια εσωτερικών κινήτρων.   
Η πρόληψη και η επανόρθωση, βασικές λειτουργίες  της Συμβουλευτικής, τέθηκαν στην υπηρεσία των παραπάνω αρχών και  επιτεύχθηκαν:
  • με ευαισθητοποίηση και ενημέρωση ατόμων και ομάδων μέσα στη σχολική κοινότητα,
  • με ανάπτυξη συνεργασιών με φορείς ψυχικής υγείας και φορείς της τοπικής κοινότητας (δίκτυα)
  • με εκπαιδευτικές παρεμβάσεις, που στόχο είχαν την καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων και συναισθηματικής εκπαίδευσης.
Κύριες μέθοδοι συμβουλευτικής παρέμβασης ήταν:
  • ατομική συμβουλευτική συνέντευξη (υποδοχή αιτήματος – κινητοποίηση
  • βιωματική παρέμβαση
  • εκπαίδευση-διδασκαλία
  • συμβουλευτική συνεργασία
  • (Τόσο στις συναντήσεις με τους μαθητές και με τους γονείς τους όσο και στις τηλεφωνικές επικοινωνίες, τηρήθηκαν οι κανόνες δεοντολογίας που αφορούν στη διαδικασία της συμβουλευτικής παρέμβασης και στην παραπομπή σε άλλη δημόσια υπηρεσία ψυχικής υγείας).  
Προσδοκώμενα αποτελέσματα:
  • ευαισθητοποίηση γονέων σε θέματα επικοινωνίας-διαπροσωπικών σχέσεων και ενίσχυση του γονικού τους ρόλου
  •  αντιμετώπιση προβλημάτων μέσω παραπομπών
  • συνεργασία με: δημόσιες υπηρεσίες ψυχικής υγείας, μη κυβερνητικούς κοινωνικούς οργανισμούς, υπηρεσίες του Υ.ΠΑΙ.Θ., υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας, κ.α.
  • ενίσχυση συναισθηματικής ωρίμανσης μαθητών/τριών μέσω εκπαίδευσης σε δεξιότητες ζωής (συναισθηματικές, επικοινωνίας, επίλυσης συγκρούσεων, επίλυσης προβλημάτων)
  • ευαισθητοποίηση εκπαιδευτικών σχετικά με την αναγνώριση και αξιοποίηση της διαφορετικότητας μέσα σε πνεύμα αποδοχής και συνεργασίας
  • βελτίωση σχολικού κλίματος. 
Γ. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ
   Μέσα από τα κοινωνικά δεδομένα, την περιγραφή των οικογενειακών σχέσεων και συνηθειών, τις πληροφορίες για τη στάση του οικογενειακού περιβάλλοντος ως προς τις δυσκολίες  ενός μαθητή, την άποψη του ίδιου γι αυτές και για τις δεξιότητες που διαθέτει ή όχι και τη συνεργασία των εκπαιδευτικών του σχολείου, βγήκαν συμπεράσματα (με βάση ποιοτική αξιολόγηση ) για τους παράγοντες, που άμεσα ή έμμεσα επηρεάζουν την ομαλή προσαρμογή του μαθητή στο περιβάλλον του και τη γενική του εξέλιξη, εστιάζοντας στα θετικά του σημεία και στη λειτουργικότητα της οικογένειας.
   Σε γενικές γραμμές,  οι περιπτώσεις που αντιμετωπίστηκαν στο Γ/σιο Ν. Φαλήρου ήταν σχετικές με δυσκολίες προσαρμογής στην οικογένεια και στο σχολείο, θεσμοί  που βάλλονται   από  τη γενικότερη κοινωνικοοικονομική κρίση. Δεδομένου ότι το σχολείο γενικά  λειτουργεί σαν θεσμός που αναπαράγει ή αντανακλά τις διαφορές που υπάρχουν στην κοινωνία, από πολλούς βιώνεται το σχολικό περιβάλλον ως ολοκληρωτικά ξένο, γεγονός που οδηγεί στον αποκλεισμό τους απ’ αυτό, καθώς επίσης και σε συμπεριφορές αυτό-αποκλεισμού.
  Η οικογένεια, από την άλλη, αντιμετωπίζει πολλαπλές δυσκολίες  και φτάνει συχνά σε «αδιέξοδο» όταν αντιμετωπίζει θέματα όπως:
  • Η εφηβεία των παιδιών
  • Το διαζύγιο και τους τρόπους επικοινωνίας μετά από αυτό
  • Η σύναψη νέων γάμων  και η δημιουργία νέας οικογένειας και οι δυσκολίες που προκύπτουν τόσο στις σχέσεις μεταξύ των αδελφών (ετεροθαλών, αμφιθαλών, παιδιών που απλά μοιράζονται τους ίδιους γονείς) όσο και ανάμεσα στα παιδιά με τους πατριούς και τις μητριές τους.
  • Η σύναψη μικτών γάμων που έχουν ήδη προκύψει και στη χώρα μας λόγω της ύπαρξης- εδώ και πολλά χρόνια- μεταναστών
  • Η αναδοχή, τα υιοθετημένα παιδιά καθώς και τα παιδιά που ζουν σε διάφορα ιδρύματα
  • Παιδιά-γονείς με διάφορες ασθένειες όπως: διαβήτη, νευρική ανορεξία, σκλήρυνση κατά πλάκας,  σχολική φοβία, κατάθλιψη και διάφορα ψυχοσωματικά προβλήματα, καθώς και άτομα με ιδιαίτερες ικανότητες κ.α.
  • Παιδιά-έφηβοι με μαθησιακές δυσκολίες
  • Παιδιά-έφηβοι που μεγαλώνουν μακριά από τους γονείς τους με συγγενικά πρόσωπα (παππούδες, θείους κλπ)
  • Μέλη με προβληματική χρήση διαδικτύου  και  ηλεκτρονικών παιχνιδιών
  • Μέλη με εξάρτηση από ουσίες
  • Παραμέληση ή κακοποίηση
  • Ανεργία
  • Πένθος
     Διαπιστώσεις
Τα παιδιά των μεταναστών κάνουν αισθητή την παρουσία τους  με αρκετά ελλείμματα σε μαθησιακό επίπεδο
Διατυπώνονται αιτήματα εκπαιδευτικών για εκπαίδευση στη δυναμική της ομάδας αλλά και στη διαχείριση συμπεριφορών μαθητών με δυσκολίες προσαρμογής, ώστε να είναι πιο αποτελεσματικοί στην άσκηση του παιδαγωγικού τους ρόλου και πιο λειτουργικοί σχετικά με το νέο πλαίσιο προγράμματος σπουδών για το γυμνάσιο και το λύκειο. Η «δέσμευσή» τους όμως είναι περιορισμένη, ενώ - κατά γενική ομολογία- αυτό σχετίζεται με την έλλειψη υποστήριξης από την πολιτεία.
Σε σχέση με τις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται,  οι δυνατότητες της συμβουλευτικής στο σχολικό χώρο υποδεικνύουν: α) την ανάγκη εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών, (σε μια βάση διερεύνησης-αναγνώρισης των αναγκών τους αλλά και των αναγκών της σχολικής μονάδας) με στόχο την υποστήριξη στον παιδαγωγικό τους ρόλο  β) την ενίσχυση συνεργασίας ομότιμων και γ) την αποσαφήνιση  εννοιών όπως επιθετική, προβληματική, βίαιη συμπεριφορά.  Αυτό θα εξασφαλίσει το κατάλληλο σχολικό κλίμα που θα συμβάλλει στην επιτυχία της προσπάθειας.
Η ύπαρξη και ποιότητα του δεσμού του εφήβου με σημαντικούς ενήλικες, αρχικά τους γονείς και αργότερα τους εκπαιδευτικούς, είναι πολύ σημαντική, καθώς ο δεσμός με το σχολείο σχετίζεται με το σχολικό κλίμα και σε αυτό παίζουν σημαντικό ρόλο οι εκπαιδευτικοί ώστε με κατάλληλες παρεμβάσεις  να αντισταθμίζουν τις αρνητικές εξωτερικές επιρροές. Ένα θετικό σχολικό κλίμα είναι απαραίτητο να βασίζεται στις παρακάτω αρχές: α) νόρμες ενηλίκων και συνομηλίκων που να βασίζονται μεν σε προσδοκίες ακαδημαϊκής επιτυχίας αλλά και σε κατάλληλες υποστηρικτικές πολιτικές για την επίτευξή της, β) φροντίδα της σχέσης μαθητή – δασκάλου που να ενισχύει/ προάγει το δεσμό και τη δέσμευση του εφήβου, εστιάζοντας στην αυτοεκτίμηση και στην κοινωνική ένταξη, γ) διδακτικές προσεγγίσεις, όπως προληπτική διαχείριση τάξης και συνεργατική μάθηση και δ) ασφαλές και λειτουργικό περιβάλλον που ενθαρρύνει την ανάπτυξη θετικών συμπεριφορών στην τάξη, μέσα από την αξιοποίηση των συγκρούσεων. Η δουλειά με τις συγκρούσεις, μπορεί να επιφέρει καλύτερη ποιότητα ειρήνης, η οποία θα τιμά τη διαφορετικότητα
Tα σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα, τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό, ενισχύουν την άποψη ότι ένα σχολείο προσανατολισμένο στo συναισθηματικό κλίμα που περιβάλλει τη μάθηση είναι σε θέση να ανταποκριθεί πιο αποτελεσματικά στις βασικές ψυχολογικές ανάγκες των παιδιών (ανάγκη για επάρκεια, για
αυτονομία και για την αίσθηση ότι ανήκουν σε ένα πλαίσιο ή μία ομάδα).
Επίσης είναι απαραίτητη η ενημέρωση των εκπαιδευτικών για περιπτώσεις όπως η παραμέληση και η κακοποίηση ανηλίκων και η προσωπική τυπική αλλά και ουσιαστική ευθύνη που σχετίζεται με τον παιδαγωγικό τους ρόλο αλλά και με το ισχύον νομικό πλαίσιο. 
Υπάρχουν δομημένα στερεότυπα (κάποια από τα οποία μάλιστα είναι αρκετά ισχυρά) που αφορούν σε ομάδες μεταναστών ή ακόμα και ομάδες χαμηλής κοινωνικοοικονομικής στάθμης και συχνά παρατηρείται το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού ή ακόμα και της άσκησης βίας εντός και εκτός σχολικού περιβάλλοντος  
Διαπιστώνονται ιδιαιτερότητες στο οικογενειακό περιβάλλον - προφίλ οικογένειας.(π.χ. πολλές μονογονεικες οικογένειες)
Η φτώχεια, η ανεργία, η υποαπασχόληση, οδηγούν στην αναγκαιότητα προγραμμάτων πρόληψης και προαγωγής της ψυχικής υγείας, καθώς η αδυναμία κάλυψης στοιχειωδών αναγκών έχει συχνά σαν αποτέλεσμα την διαμόρφωση και οικειοποίηση μιας αρνητικής ταυτότητας κι ενός αισθήματος κοινωνικής απαξίωσης.
Παρατηρείται ενίσχυση του φαινομένου προβληματικής χρήσης διαδικτύου.
Διαπιστώνεται η ανάγκη ενίσχυσης των μαθητών σε μαθησιακό επίπεδο, πιθανά με τάξεις ένταξης, ενισχυτικής διδασκαλίας, με παράλληλη, σε σταθερή βάση ενημέρωση των γονέων (δηλ. με την ενημέρωση γονέων με πρωτοβουλία του σχολείου συγκεκριμένες μέρες το χρόνο αλλά και εκτάκτως).
Δ. ΑΛΛΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
 1. Από την αρχή της χρονιάς, μέσω της αλληλεπίδρασης, του μοιράσματος και της ανταλλαγής πληροφοριών, και διατομικά αλλά και μέσω παιδαγωγικών συνεδριάσεων του συλλόγου, έγινε εφικτή η παρέμβαση για πρόληψη ή αντιμετώπιση αρκετών περιπτώσεων μαθητών/τριών με αίτημα για υποστήριξη αλλά και με αίτημα του σχολείου για την ομαλή λειτουργία της σχολικής μονάδας. Καθώς όμως ο χρόνος είναι πιο περιορισμένος, λόγω επιφόρτισης των εκπαιδευτικών με περισσότερες ώρες εργασίας που φαίνεται να υπονομεύουν την άσκηση του παιδαγωγικού τους ρόλου, είναι αναγκαίος ένας προγραμματισμός και υλοποίηση παιδαγωγικών συνεδριάσεων με συγκεκριμένη θεματολογία, σχετική με ζητήματα που απασχολούν, ώστε από τη μια να διευκολύνονται στο έργο τους και από την άλλη να προλαμβάνεται η επαγγελματική εξουθένωση.
 2. Αποδεικνύεται καθοριστική στην αντιμετώπιση των παρεκκλίσεων η ανάπτυξη εσωτερικών κινήτρων στους μαθητές, μέσα από μια διαδικασία απόκτησης βασικών ικανοτήτων αναγνώρισης και διαχείρισης συναισθημάτων, προσδιορισμού και επίτευξης θετικών στόχων, εκτίμησης των απόψεων των άλλων, δημιουργίας και διατήρησης θετικών σχέσεων, λήψης υπεύθυνων αποφάσεων και εποικοδομητικού χειρισμού διαπροσωπικών καταστάσεων. Γι αυτό προτείνεται: α)αναθεώρηση/σύνταξη του εσωτερικού κανονισμού του σχολείου με συμμετοχή γονέων και μαθητών, β)εκπαίδευση μαθητών-διαμεσολαβητών, γ)ενδοσχολική επιμόρφωση εκπαιδευτικών.

3.  Είναι γεγονός, πως η «πιλοτική» εφαρμογή, έχει θετικές συνέπειες. Αποτέλεσε όμως, και αποτελεί, μια λύση «πυροσβεστικού τύπου», καθώς βασίστηκε για άλλη μια φορά στα συγκεκριμένα πρόσωπα, την πολιτική, την αποφασιστικότητα και τη διαθεσιμότητα του καθένα. Κατά την τρέχουσα δε σχολική χρονιά διατέθηκαν για την υλοποίηση αυτής της δράσης λιγότερες ώρες (1ω υποχρεωτική και 2-3ω εθελοντικά την εβδομάδα).Τα αποτελέσματα θα ήταν πολύ καλύτερα αν υπήρχε ένα σταθερό θεσμικό πλαίσιο που θα διασφάλιζε τη σταθερότητα της προσπάθειας για την πρόληψη και προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας, όχι μόνο του συγκεκριμένου αλλά όλων των σχολείων.
 4. Ευελπιστώ λοιπόν, με τα απολογιστικά στοιχεία, να συμβάλλω στην περαιτέρω ευαισθητοποίηση όλων αλλά κυρίως και όσων είναι αρμόδιοι για το σχεδιασμό πολιτικών με κατάλληλη  αξιοποίηση του στελεχιακού δυναμικού των σχολείων, ώστε να μην  απαξιώνεται και η προσπάθεια που καταβάλλεται, προς ένα κοινό –θέλω να ελπίζω -  σκοπό: την προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων, μέσω στρατηγικών πρόληψης και τη δημιουργία δικτύων αλληλεγγύης με στόχο την αποφυγή φαινομένων κοινωνικής παθογένειας.
                                                                                                                                   Η υπεύθυνη καθηγήτρια

                                                                                                                                               Τζινιέρη Κανέλλα

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: